Vem försöker jag lura?

Jag får hem Elle interiör i brevlådan 1 gång i månaden. Jag unnar mig att köpa diverse mode, skvaller och nöjesmagasin. Jag önskar jag kunde längta till nästa nummer av amerikanska Vouge släpps. Men det gör jag inte. Jag önskar det kunde pirra i magen dagarna innan höstmodet presenteras i Marie Claire. Men inget pirr. För vem försöker jag egentligen lura? Passion för att läsa har jag. Det märktes redan på lågstadiet då jag fick Leos bok (svåraste!) som läsläxa medans de flesta i min klass bara fick Elsas. Men någon tidningstjej är jag inte. Blame it on the books! 

Som tioåring var jag guldmedlem i tjejbokklubben Läslusen (vilket innebar att jag köpte typ fem böcker i månaden), där jag även satt med i en läsarpanel för att recensera olika böcker. Favoriten då var Tvillingböckerna där jag givetvis identifierade mig med Elisabeth, pluggisen som hade chefsposten på skoltidningen. Vi var lika jag och Elisabeth. Båda var blonda, älskade att skriva och var duktiga i skolan. Puh, kalla mig präktig om ni vill...

För mig finns det få saker som går att jämföra med att läsa. Att helt försvinna in i bokens värld, där jag själv kan bestämma hur jag vill att personerna ska se ut. Utan att behöva bli styrd av bilder från film och TV. Idag läser jag 1-2 böcker i månaden. Inte mer. Tyvärr. Kan bara skylla på att tiden inte räcker till. Men nu är snart hösten  här, vilket i alla fall jag förknippar med läsning. Kan redan nu längta efter doften av tända ljus, te och att krypa upp i favoritfåtäljen och bara läsa. Sida blir till kapitel som i sin tur blir till författarens tackord. Imorgon är det jag som gör ett besök i stadens bokhandlar, abstinensen efter semesterns läsning börjar bli på tok för jobbig!  


Kommentarer
Postat av: Pappa

Oj då,lite svagt smygande 30 årskris ?? hehehe

2009-09-10 @ 08:33:20
Postat av: Rebecca

Jag är likadan!! Gör försök i att prenumerera på snygga tidningar, men har inget större nöje av att läsa dem. Om det inte är mattidningar!!



Älskar också böcker! Vilken är favvisen?

Kram

2009-09-10 @ 20:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0