Daytona 500 - platsen dar man blir till pojkar

Varfor alskar de flesta killar snabba bilar? Varfor tycker man att lukten av brant gummi doftar gott? Idag fick jag svar pa mina funderingar. Eftersom vadergudarna inte var pa var sida bestamde vi oss for att aka pa en liten utflykt. Jag hade inga speciella onskemal da jag inte far handla mer nu om jag inte vill betala sjukt mycket for overvikt sa som den snalla flickvan jag ar stallde jag saklart upp for min pojkvans onskemal. Vi skulle aka till en racingbana och inte vilken racingbana som helst utan varldens mest kanda racingbana! Jepp. Jag ska villigt erkanna att jag inte ens visste att det fanns en racingbana i Daytona men jag blev positivt overraskad nar vi val var framme.

Stallet ar uppdelat i tva avdelningar. Dels sjalva banan dar alla och jag menar alla som ar nagot inom denna sport nagongang har kort, samt en utstallning med diverse roliga saker. Det fanns till och med en liten shop men jag tyckte att 400 dollar for en fejkskinnjacka med Daytona Racing inbroderat pa brostet verkade lite onodigt :)

Vi gick omkring och tittade pa gamla bilar, pokaler och hur utvecklingen inom denna sport har skett under aren och tro mig, det var faktiskt intressant! De hade en attraktion dar man kora en bil precis som ett riktigt lopp. (Efter en ganska jobbigt incident som jag inte berattat for er som intraffade pa Sea World kommer jag aldrig mer nagonsin satta mig i en simulator men Carl akte givetvis). Bilen skakade, vinglade och lutade och det kandes precis som pa riktigt.

Dagens hojdpunkt var nar vi fick aka ut pa den akta bilbanan. Arenan var galet stor och med en kapacitet pa dryga 115 000 sittplatser kande vi oss inte sa stora nar vi akte omkring i varat lilla turisttag. Jag har aldrig fattat att de har banorna lutade sa mycket som de gor. Fran lagsta till hogsta punkt ar det en lutning pa 35 grader. Hjalp tankte jag, jobbigt om man skulle tappa fastet och trilla ner! Jag sa forstas inget till Carl om mina funderingar eftersom han da bara skulle sucka och tycka jag var sadar tjejig som jag ibland kan vara. 

Under var guidade tur rullar en Porsche ut pa banan. (En ganska ful bil enligt mig, men tror ni jag sa nagot?)
Tydligen gor den 320 km/h. Och i just det ogonblicket onskade jag att jag vorit rik. Da hade jag kunnat forverkliga en av Carls hogsta onskningar, namligen att fa aka en riktig racingbil. Jag ser pa honom hur garna han vill hoppa i bilen och lata sig dras med av farten. Han vill aka i bilen. Han vill kora bilen. Ja, jag tror till och med att han vill vara bilen!
Tyvarr blev det inte sa idag. Men vi ska inte klaga, vi fick ju ga upp pa prispallen och ta ett kort dar vinnarna av alla prestigefyllda lopp brukar sta och spruta champagne. Det ar inte alla som far gora det minsann!

Forresten horde jag att vinstsumman av Daytona loppet i ar var dryga 10 miljoner svenska kronor.
Kanske ar det jag ska satsa pa for att bli rik. Hmm... Sabina Enlund - Speedway forare.
Undrar om man far kora racerbil i klack?


Kommentarer
Postat av: pappa

Där hade jag åxå viljat vara med !!!!!!

2008-08-13 @ 20:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0