If you going to San Fransisco...

... ta med dig varma kläder! Hjälp, vilken kall stad. Vi har blivit bortskämda med 30 gradersväder så när temperaturen sjunker till 17 grader blev det genast iskallt! Tre dagar spenderade vi i staden, tre dagar som vi lyckades fylla ut väldigt bra. Själva centrum är ganska kompakt vilket gör det lätt att orientera sig runt då butiker och restauranger ligger samlade på ett par gator. En bit utanför själva centrum ligger Fisherman´s Wharf som en egen samlingspunkt med alla dess pirer och små mysiga butiker. Önskar jag hade sett en gammal sjöman med randig farfarströja och skägg sittandes i ett hörn och smutta på en pipa men så blev inte fallet. Dagarna har i alla fall sett ut ungefär såhär:

Dag 1
Vi bodde ett par mil utanför stan så vi tog tåget in mot San Fransisco. Strosade mest omkring och tittade på byggnader och försökte få en uppfattning om staden. Hade givetvis med oss kartan så vi inte skulle virra bort oss och hamna i knasiga områden. Vi styrde siktet mot vattnet och fortsatte ut längs alla pirer. Var så skönt att inte ha något bestämt utan vi gick dit näsan pekade. Efter ett par timmar vid Fisherman´s Wharf begav vi oss uppmot centrum igen. Givetvis åkte vi spårvagn (cable cars) i de branta backarna. Och ja, det är precis så backigt som man tror. Mysigt var det i alla fall att skumpa omkring på spårvagnen och titta på alla vackra hus och åka i backarna.
Vid Oakland Bay Bridge  I hamnen   Fisherman´s Wharf

Dag 2
Vi tog bilen för att köra mot stasmärket Golden Gatebron. Vi körde mot en utsiktsplats men inte såg vi ett skvatt, dimman låg tät över hela staden, haha, vi kunde inte ens se den orangea färgen på bron. Jag blev besviken men Carl som varit här en gång förut övertalade mig att åka upp i bergen i hopp om att dimman då skulle ha lättat eller att vi i alla fall skulle kunna se "över" dimman. Sagt och gjort. Vi körde över bron som är kort. Två kilometer, herregud Ölandsbron är tre gånger så lång! Hade föreställt mig den betyligt större. Väl över på andra sidan var vädret mycket bättre och bilfärden upp i bergen var svårslagen, vilken natur! Så otroligt vackert. Så visst fick jag se bron. Och visst var den imponerande. Men storleken har ändå betydelse.
Utsikt från bergen      Där skulle vi varit!

Dag 3
Igår lämnade vi den gamla bilen på flygplatsen och hämtade ut den nya. Måste säga att det går väldigt smidigt med bilen. Utan den hade det varit så mycket krångligare. Nu kan vi åka vart vi vill, när vi vill. Plus att vi ser mycket utav städerna utan att direkt göra så mycket. Vi parkerade bilen och begav oss bort till pir 33. Där klev vi ombord på en båt och begav oss till dagens utflykt - Alcatraz. Fängelset som har så mycket historia och myter. Som skulle vara USAs värsta fängelse och som skulle vara omöjligt att rymma ifrån. Det gamla fängelset ligger på en ö mitt ute i San Fransisco Bay med kanske stadens bästa läge dryga två kilometer från stadskärnan. Sitta fången där, se och höra stadslivet utan att kunna delta. Bara det är ett straff. Fängelset lades ner 1963 men det mesta är bevarat så som celler, matsal och besöksrum. Det var verkligen ett intressant besök, kändes konstigt att det har suttit människor inspärrade där vi igår gick och tog massa bilder.
    This is it. Gäller att inte ha för höga krav på sitt nya rum...

För att sammanfatta våra tre dagar i San Fransisco: Lovely!