Mardrömmen - Carls första inlägg på bloggen!

11 augusti i dörröppningen på hotellet i Miami:
Har vi fått med oss allt
Jadå det har vi.

14 augusti i huset i Deltona:
Vi vaknar runt 9, det är en fin dag och flyget går ju inte förrän kl 18:39 så både jag och Sabina tar det lugnt. Jag lägger mig vid tv:n och äter frukost och Sabina sitter vid datorn och surfar.
Tiden går och går, av någon anledning får varken jag eller Sabina tummen ur och börjar städa huset. Disken finns kvar, vi har inte packat våra grejer, tvätt i tvättmaskinen och det ska ju också dammsugas.
När klockan närmar sig 12 kommer Sabina utrusande till mig (som ligger halvdöd i soffan) och säger TOG DU MED DIG PASSEN?
PASSEN? frågar jag. Glömde vi dom på hotellet i Miami. Jag som alltid gör kloka och förnuftiga beslut när jag är stressad(tro mig jag var stressad trodde jag skulle dö, 6 timmar och 40 minuter tills planet lyfter och passen är i Miami) sa till Sabina du städar huset och packar så åker jag och hämtar passen. OK
Jag springer ut till bilen och drar iväg med tjutande däck. Jag har i baktanken att det är ca 20 mil till Miami, då är jag tillbaka till 17 ungefär. Kanon.
När jag fumlat med gps:en ett tag inser jag snabbt att det är 90 mil fram och tillbaka, det finns inte en möjlighet att hinna.
Vad göra. Jag åker tillbaka.

Saker som cirkulerar i huvudet
Är passen kvar, hur fixar man ett nytt pass, vi har bokat både bil och hotell i LA ska vi boka av eller vänta. Ska vi åka till Miami och boka om allt annat.
Stressen ökar. Vi börjar med att städa och packa.

Vi åker sen den dryga timmen till Orlando flygplats. Jag har under denna tid ringt till hotellet i Miami där de är mycket hjälpsamma de säger att de ska ringa tillbaka när dom letat efter våra pass.

Vi letar oss fram till kön där man bokar om biljetter(vi funderar nu på att boka om allt och åka till miami för att hämta passen) när vi kommer först i kön inser vi att vi inte vet om passen finns kver eftersom hotellet inte ringt än. Jag ringer och personalen säger att passen INTE FINNS KVAR. Jag trodde jag skulle spy. Jag frågar som tur var om dom verkligen inte ligger i saftyboxen på rum 617. Jag inser snabbt att det hade uppstått ett missförstånd, de hade letat igenom alla saftyboxar nere i receptionen.
Vi ringer när vi tittat i rummet säger de på hotellet. Hoppet lever vidare.
Vi väntar 30 minuter nu närmar sig klockan 15:15 men ingen ringer. Hur lang tid kan det ta att gå upp till ett rum och öppna en box och ringa tillbaka.
Jag ringer tillbaka. Då visar det sig att det bor ett par i rummet som har satt upp skylten STÖR EJ. Personalen får inte under några omständigheter knacka på. Det är alltså bara att vänta och vi inser att detta kan ta hur lang tid somhelst. Hoppet börjar svika och vi går ut från kön.

Det dröjer som tur inte mer än 20 minuter så ringer mobilen. Passen låg i saftyboxen. Härligt. Men hur löser vi detta ska åka till Miami, pratar med en personal på flygplatsen som tycker vi ska skicka passen med Fed-Ex. För enligt honom kan man åka inrikes med ett ID som en regering utfärdat, även ett utländskt.

Kanon, det börjar äntligen ljusna.
Vi letar snabbt upp en dator där vi måste hitta boende de närmsta 6 dagarna så vi vet var passen ska skickas.
22 minuter och 120 kr fattigare går vi till en reciptionist som ringer till hotellet i Miami och ber dom skicka passen till ett hotell i Palm Springs(där vi bor nu).

Jag ger Sabina en stor kram och säger nu är det löst. Inser nu att vi inte ätit på 8 timmar och stressat som  två idioter. Huvudvärken tränger sig på. Efter en big mac och co med plusmeny och en extra cheeseburgare känns det genast bättre.

Vi går mot säkerhetskontrollen lämnar fram biljetterna och ID-korten.
Vad är detta? säger kontrollanten.
Svenska körkort säger vi.
Kontrollanten ropar på en annan kollega som tillslut säger:
De ID-korten gäller inte, det måste vara en amerikansk regering som utfärda dessa.

Mardrömmen börjar på nytt.
Vi säger att vi pratat med en som jobbar här och han sa  att det skulle vara ok.
Kontrollanten som är en bestämd herre ger sig inte och tillkallar ytterligare en.
Här står vi nu en hel timme och vet varken ut eller in.
Vi har nu alltså lämnat bilen, checkat in bagaget, bokat bil i LA, bokat 1 natt på hotell i LA, 2 nätter i San Diego, 3 nätter i Palm Springs och framför allt passen är på väg med Fed-Ex till Palm Springs och vi vet inte bom vi kommer med planet som lämnar Orlando om mindre än en timme.
Vid 3 tillfällen kommer personalen tillbaka med en massa papper som vi måste fylla i.

Vi får åka med JAAAAAAAAAA
Med hela 15 minuter tillgodo gar vi på planet som vi ska spendera de närmsta 5 timmarna.

Väl framme i LA hämtar vi ut bagaget och åker till DOLLAR där vi hämtar bilen, slår in adressen på gps:en. Kommer fram kl 23:25 receptionen stängde vid 23:00. Det kan bara inte vara sant, inget vill oss väl idag. Detta löser sig dock ändå när vi tillslut ser en som står bakom disken.

En väldigt lång dag som slutar lyckligt. Båda somnar på två röda.

Anländer till Palm Springs 16 augusti
Finns passen här har vi frågat oss själva i 3 dagar och det gör dom. Mardrömmen är slut för denna gång. Vi har ju faktiskt 3 veckor kvar att få nya.

Kram på er alla
Carl och Sabina

Vi har inte velat ringa hem och oroa er i onödan. Eftersom vi inte visste om allt skulle lösa sig tyckte vi att det vore onödigt att stressa up er men framförallt är detta jävligt pinsamt. Man ska bara inte glömma passen!!!


Kommentarer
Postat av: Little sis!

hahahaha! Heja Carl! Ni är knasiga! Det var tur att ni inte ringde pappa, han skulle bara skrattat ;D haha, men sen skulle han nog vara orolig :/

2008-08-18 @ 06:28:51
URL: http://nathalieenlund.blogg.se/
Postat av: Anna o Robban

HAHAHA, det är så ni... hoppas ni får fortsatt lycka framöver!

Många kramar

2008-08-18 @ 18:03:13
Postat av: Pappa

hahahahaha

2008-08-18 @ 18:45:06
Postat av: Carolina

Ojoj..jag hade fått rå panik, tycker ni tog det väldigt bra(= BAMSEKRAM!

2008-08-19 @ 11:45:56
Postat av: Anders och Anette

men herregud.... man blr ju helt svettig när man läser er blogg!! här sitter vi i Göteborg på en lugn sverigesemester och ser era inlägg! ta det lugnt och kolla alla tider /biljetter framöver. det är detta som blir kul att berätta om när man kommer hem men som absolut inte är kul när dom händer! Tur jag inte är med! Kramar från Anette och Anders ( Götebrorg och Ullared i morgon)

2008-08-19 @ 17:06:57
Postat av: Kalle

shit det här va spännande, som en thriller på riktigt. sköt om er och lycka till framöver, kanske kan behövas ;) hehe

2008-08-19 @ 21:15:21
URL: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: Thomas o Ann-Louise

Tjena på er!! Vi börjar bli ganska vana nu vid att det händer saker och ting. Kunde dock varit värre! Lätt att säga så här efteråt att man ska kolla allt men det är ändå lätt att glömma, men snälla - FÖRSÖK!!

Kramar från T o A-L!!

2008-08-19 @ 21:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0