Extramormor

Min egna lilla mormor Birgit kom upp till änglarna i himlen när jag var 11. Min mormor var världens snällaste människa. Alltid pigg och glad och med det röda håret slarvigt uppsatt. Hon brydde sig alltid om alla andra, satte aldrig sig själv främst. Familj och vänner skulle må bra först. Jag har sedan mormor gick bort alltid saknat någon gammal att prata med. Någon som kan berätta historier om hur det var förr, långt innan jag kom till jorden. Någon som bakar bullar hej vilt och vill att man ska komma och äta söndagsmiddag varje söndag. Som tur är har jag fått låna Carls farmor Iris. Även hon är en fantastisk människa. God rakt igenom. 

För två veckor sedan blev jag kär. Jag hittade min extramormor. En liten kvinna kom in i butiken och vi klickade direkt. Hon var så fin. Gammal men åldrad på ett vackert sätt. I sina unga dagar var hon säkert en riktig pingla. Hon behövde uppdatera sin höstgarderob så jag hjälpte henne prova ut jeans, finbyxor och ett par tröjor. Hon blev så glad över min hjälp. Kramade om mig mellan besöken i provhytten och sa hela tiden hur bra det var med en sådan duktig expedit som jag. Hon muttrade när jeansen satt lite väl tajt efter vad hon kallade "sommarens alla kilon". Jag sa att jag tyckte hon var jättefin och då blev hon genast på bättre humör. Hon är liksom den perfekta mormorn. Liten med krulligt grått hår, klädd i marinblått, vitt och rött och med massa ringar och halsband som hängt med sedan 40-talet. Hon påminde så mycket om min egna mormor att jag blev rörd. 

Idag kom hon in på jobbet igen. När hon såg att jag jobbade kom hon fram och kramade om mig. Hon var så glad att se mig igen sa hon. Hon berättade att hon varit inne i förra veckan men till sin stora besvikelse insåg hon att jag var ledig. Hon hade saknat mig sa hon. Dagens uppgift var att hjälpa henne hitta en stickad tröja. Inte för tunn. Inte för varm och för guds skull inte i ull. Jag gjorde mitt jobb och tillsammans hittade vi en röd polo. Återigen gjorde jag henne glad. Återigen kramade hon mig och berömde mig. Vi är ett bra team hon och jag!

Åh denna underbara människa. Jag skulle vilja ha denna lilla tant som extramormor. Vi har ju redan kommit en bit på väg. Vi vet att vi fungerar ihop. Vi skrattar och kramas. Undrar om man kan adoptera en tant? I filmen Kan du vissla Johanna? adopteras ju en morfar. Jag längtar redan efter hennes nästa besök, då ska jag ta vår vänskap till nästa nivå, jag ska fråga vad hon heter. Kan ju inte kalla henne för extramormor eller tanten...

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh, söt du är Sabbe. Du kan få låna min mormor ibland om du vill. Hon är liten och jättegullig=)

2008-09-25 @ 00:49:15
URL: http://egocentriskt.blogg.se/
Postat av: Soffan

Hon heter Gerthy förresten... min mormor alltså

2008-09-25 @ 00:49:45
URL: http://egocentriskt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0